A JÓ DÁMANYEREG
Már a dámanyereg vázán is látszik a jelentős különbség, amely megkülönbözteti a többi nyeregtől. Formája aszimmetrikus és egy úgynevezett szarvat-kápát, kápagombot- találunk rajta. Létezik jobb illetve bal oldalas nyereg, de a balos az elterjedtebb, ezért példának nézzük ezt. A nyeregpárnák tömöttebbek, mint más nyergeknél, de nagyon fontos, hogy a közöttük futó barázda megfelelően széles legyen. Ha a távolság nem megfelelő a nyereg könnyen elcsúszik, elfordul és a ló háta megsérülhet . A párnák tömése akkor megfelelő ha felnyergelt lovon lovas nélkül a nyereg bal oldala kissé felemelkedik és a nyeregpárnák közötti barázda a ló gerincétől közvetlen jobbra helyezkedik el. A barázdának középre kell kerülnie ha a lovas felült a nyeregbe. Hosszú használat során a baloldali párna veszíti el előbb az alakját, mert a tömőanyag a ránehezedő súly hatására összetömörödik. A rossz, jobbra vagy balra dőlő nyereg megakadályozza a lovast a korrekt ülésben és az állandó féloldalas terhelés a ló hátának sérüléséhez vezet. A jobb oldali nyeregszárny sokkal kisebb, csak arra szolgál, hogy a felrántószíjakat eltakarja,a bal oldali pedig azért nagyobb , hogy ne engedje a lovas lábát a ló nyakához érni. A dámanyeregnek két szarva van.A rögzített szarv a legfontosabb tényező a megfelelő nyereg kiválasztásakor, mivel helyzete utólag már nem változtatható.A rögzített szarv határozza meg, hogy a lovas mennyire képes testsúlyát a nyereg középpontjába helyezni úgy, hogy jobb combcsontja párhuzamos legyen a ló gerincével. Ha a lovas lába vastagabb, a szarvnak lejjebb kell lennie, és feljebb, ha vékonyabb.Karcsú hölgyek egy kis párnát tehetnek a térdük és a szarv közé, ezzel javítva ülésüket.A csavarokkal rögzített ugrószarvnál más a helyzet, ez állítható. A nyergen általában van még egy plusz csavarbemenet, melynek segítségével a szarv pozíciója megváltoztatható. A csavaroknak az igénybevétel irányából adódóan balmeneteseknek kell lenni. Az ugrószarv alapja egy fémrúd , amelyet szükség esetén meg lehet hajlítani vagy éppen kiegyenesíteni, hogy a szarv a lovas lábához jobban illeszkedjen. A két nyeregszárnyat általában egy szíj köti össze. Erre azért van szükség, hogy a jobb oldali nyeregszárny ne lebegjen.A dámanyergen még egy plusz szíjat –hevedert- találunk: a kiegyenlítőszíjat. mely segít a nyerget egyenesen tartani. Az amerikai típusú dámanyergeken hiányzik a kiegyenlítőszíj, ott egy másik heveder van helyette.Ülésbőrnek általában szarvasbőrt szokás használni, mert az kevésbé csúszik.A kengyelszíj igen sokféle lehet azonban nagyon fontos, hogy legyen rajta valamilyen biztonsági szerkezet, amely kiold megakadályozva ezzel, hogy a ló lovasát beakadt lábánál fogva magával vonszolja.Az ülés teljesen egyenes, nincsen benne ív vagy mélyedés mivel ez megakadályozná a lovast abban, hogy egyenesen üljön. Az ülés alakja akkor megfelelő, ha a lovas kényelmesen ki tud egyenesedni benne, és ugratáskor a felemelkedés sem okoz neki gondot.Az ülés hossza akkor jó ha van még körülbelül 5 centiméternyi szabad hely a lovas mögött.Ha a távolság hosszabb az nem baj, de ha rövidebb az komoly problémákat okozhat, mert a lovas súlya túlzottan lenyomja a nyereg hátulját és a ló háta megsérülhet.Általában egy 160 cm-s hölgynek 40 cm hosszúságú ülés megfelelő, és minden + 7,5 cm-re még 2,5 cm –t számolhatunk.A nyeregalátéteknél arra figyeljünk, hogy a dámanyereg általában hosszabb mint az ugró vagy díjlovas nyergek , ezért mielőtt alátétet vásárolnánk mérjük meg nyergünk hosszát.
|
|